Tilrettelegging
Her får du konkrete tips til hva det er lurt å tenke på før et arrangement, og ulike måter å tilrettelegge på.
Hvordan tilrettelegge?
Man kan ikke tenke på alt på forhånd, og det trenger man heller ikke, men hvis det er noen i lokallaget/fylkeslaget/nærmiljøet man vet trenger tilrettelegging for å kunne være med, er det veldig fint å ta det med i betraktningen når man planlegger et arrangement.
- Hva slags type arrangement er det?
- Hvis det er en blind person i lokallaget, er det dumt om alle tevlinger krever syn. Kanskje vurdere andre tevlinger eller gjøre en tvist med at alle må ha bind for øynene?
- Hvor holdes arrangementene?
- Hvis det er noen som bruker rullestol er det dumt om alle festene er på et grendehus med 4 trappetrinn og ikke rampe. Kan man velge lokaler uten trapper eller få tak i en rampe?
- Koster alle arrangementene penger?
- Er det mulig å jobbe dugnad i forkant for å få gratis inngang? Aksepterer dere ledsagerbevis slik at personer med ledsager ikke må betale dobbelt?
Finn kreative løsninger
Det aller meste lar seg løse, noen ganger må man bare tenke litt kreativt.
- Inngangen har trapper og ikke rampe? Bygg en!
- Leier dere bygg av kommunen? Spør om de kan hjelpe med å tilrettelegge slik at så mange som mulig kan delta.
- Bygg som kulturhus og lignende har krav om universell utforming. Bruk dette som argument hvis kommunen eier bygget.
- Spør personen(e) det gjelder – kanskje de har noen gode forslag.
Konkrete tiltak
Les mer om de ulike tiltakene under.
1. Informasjon i forkant 2. Tilretteleggingsbehov i påmeldingsskjema 3. Godta ledsagerbevis 4. Pauser & pauserom/stillerom 5. Universell utforming/trinnfritt lokale 6. HC-toaletter 7. Teksting & ettersending av manus 8. Sitteplasser 9. Tegnspråktolk/teleslynge 10. Skilting & informasjon underveis 11. Sikkerhet & beredskapsplan12. Spør spørsmål!13. Søk støtte
1. Informasjon i forkant
Noe av det viktigste man kan gjøre for tilgjengelighet er å gi god informasjon i forkant. Skriv det i Facebook-arrangementet, NBU-kalenderen osv.
- Hvem tar man kontakt med hvis man har spørsmål eller trenger tilrettelegging?
- Få frem at dere skal gjøre deres beste for at alle kan være med. Ha alltid en person ansvarlig for dette og skriv kontaktinformasjonen tydelig
- Korte trekk om lokasjonen/aktiviteten
- Er bygget tilgjengelig for rullestolbrukere? Er det toaletter? Er det HC-toalett? Krever aktiviteten noe fysisk? Koster det penger å bli med? Må man gjennom en smal skogssti som ikke egner seg for rullestol? Serveres det mat?
2. Tilretteleggingsbehov i påmeldingsskjema
Få frem at dere er villige til å gjøre alt dere kan for at hvem som helst kan bli med. Skriv dette i invitasjon til arrangementet, på Facebook-arrangementet og i påmeldingsskjema.
- Hvis det serveres mat, ha et felt hvor man kan sjekke av eller skrive inn allergier eller dietthensyn. Har man cøliaki, laktoseintoleranse, nøtteallergi, eller trenger man vegetar, halal osv.
- Ha et eget felt for «andre tilretteleggingsbehov», eller skriv hvem man tar kontakt med hvis man trenger tilrettelegging.
3. Godta ledsagerbevis
Hvis aktiviteten eller arrangementet koster penger, godta ledsagerbevis, slik at personer med assistansebehov slipper å betale dobbel pris for å delta.
4. Pauser & pauserom/stillerom
- Det er viktig å ha tilstrekkelig med pauser, og at de varer lenge nok til at alle kan får tid til å bruke fasiliteter eller trekke frisk luft ved behov.
- Det er også viktig at pausene står skrevet i programmet, og at man prøver å følge programmet så langt det lar seg gjøre, slik at deltakerne vet når de kan forvente en pause
5. Universell utforming/trinnfritt lokale
- Hvis man har mulighet til å velge et lokale som er universelt utformet, burde man det, uavhengig av hvem som deltar
- Leier dere bygg av kommunen? Spør om de kan hjelpe med å tilrettelegge slik at så mange som mulig kan delta.
- Bygg som kulturhus og lignende har krav om universell utforming, og hvis byggene eies av kommunen er det deres ansvar å sikre dette
NB: Det er viktig å huske på at mange rullestoler er tunge og at det å bli bært inn kan oppleves nedverdigende. Ikke si at et lokale er tilgjengelig, hvis dere med tilgjengelig mener at man kan bæres inn. Da kan det for eksempel skrives “dessverre er lokalet utilgjengelig, men skulle du ønske å delta er vi behjelpelige med bæring”. På den måten er man forberedt på at det ikke er tilgjengelig og kan selv velge om man ønsker bæring eller ikke.
6. HC-toaletter
Det er viktig å ha toaletter tilgjengelig på arrangementer, og å informere om dem. Det er også viktig at det er tilgjengelige toaletter/HC-toaletter. Om det finnes eller ikke, bør informeres om i forkant. Husk også at HC-toaletter må være ryddet, ikke fulle av rot fordi det brukes som ekstra oppbevaringsplass.
7. Teksting & ettersending av manus
- Dersom presentasjonene skal være tilpasset blinde bør all tekst leses opp, og ved bruk av bilder trengs det bildetolkning, altså en beskrivelse av hva som er i bildet.
- Man kan også sende ut manus digitalt i forkant eller etterkant av presentasjonen.
- Alle skriftlige materialer bør også være tilgjengelig elektronisk.
- Ha på tekst hvis dere viser film.
- Hvis dere lager feks. promo-video, legg på teksting av det som blir sagt.
- Legg til alternativ tekst på bilder som postes på sosiale medier
- På Instagram: Når du holder på å lage posten, scroll ned til "Flere alternativer" og så "Skriv alternativ tekst"
- På Facebook er det litt mer tungvint: Etter du har postet bildet, trykk på det og velg "Rediger alternativ tekst"
8. Sitteplasser
- Sørg for at det er benker/stoler tilgjengelig for de som ikke har mulighet til å stå så lenge av gangen. span>
9. Tegnspråktolk/teleslynge
Tegnspråktolk må bestilles i god tid før et arrangement. Skriv det derfor i invitasjonen, eller snakk med deltakere på forhånd.
Tegnspråktolk kan bestilles gjennom tolketjenesten i NAV, mer informasjon om dette kan du finne på: Arrangement som trenger tolking for døve, døvblinde og hørselshemmede - nav.no Store, offentlige lokaler har ofte teleslynge tilgjengelig, for eksempel hoteller og steder som benyttes til konferanser. Teleslynge kobler mikrofonen i rommet direkte til høreapparat eller forsterker, og kan dermed gjøre det enklere for hørselshemmede å delta på konferanser eller lignende.
10. Skilting & informasjon underveis
- Informasjon bør gis skriftlig, i tillegg til muntlig.
-
Skilt må plasseres slik at det er mulig å gå helt inntil for å lese og de må være i høyde for både gående og sittende
-
Skilt må plasseres slik at det er mulig å gå helt inntil for å lese og de må være i høyde for både gående og sittende
11. Sikkerhet & beredskapsplan
- Husk at de uten hørsel eller med nedsatt hørsel må ha tilgjengelig en vibrerende alarm/lysalarm i tilfelle behov for evakuering.
- Varslingssystemer må altså være både lyd og lysbaserte, og nødutganger må være tydelig merket.
12. Spør spørsmål!
- De aller fleste vil sette pris på at man tar direkte kontakt og stiller de spørsmål man brenner inne med.
- Ikke anta at en deltaker ikke kan være med på en aktivitet. Spør, og la personen selv avgjøre hva hen har behov for, klarer eller ønsker.
- Hvis du ikke helt vet hvordan du kan tilrettelegge for en person, spør dem – kanskje de har noen gode forslag selv!
- Spør før du tilbyr noen hjelp. Det kan være ubehagelig hvis noen uanmeldt flytter på rullestolen din, eller geleider deg av gårde uten at du er forberedt eller takket ja til dette.
13. Søk støtte
- Til kurs: Studieforbundet Natur og Miljø. Dette søker dere som regel uansett, men det kan i tillegg feks. søkes om støtte til ekstra personale, ekstra materiell/utstyr, og tilrettelagt sted/lokale. Man kan skrive det inn i søknaden eller når man rapporterer på kurset.
- Mange fylkeskommuner har tilskuddsordninger hvor man kan få støtte til tilrettelegging og universell utforming.
- I tillegg finnes det mange nasjonale tilskuddsordninger til prosjekter om inkludering/tilrettelegging som frivillige organisasjoner kan søke på. Ta kontakt med ingrid@nbu.no for å få hjelp til å finne ordninger som kan passe til deres idé.